„Mamy tylko jedną Ziemię,
a jej przyszłość zależy od każdego
na pozór niewielkiego działania,
zależy od każdego z nas...”

Florian Plit

niedziela, 16 października 2011

Inowacja pedagogiczna - Plastycznie i ekologicznie "Drugie życie śmiecia"

Opis zasad realizacji innowacji pedagogicznej
 „Plastycznie i ekologicznie – drugie życie śmiecia”

            Głównymi celami innowacji pedagogicznej „Plastycznie i ekologicznie – drugie życie śmiecia” jest rozwinięcie zainteresowań plastycznych oraz przybliżenie uczniom tematyki ekologicznej poprzez;
·    Podnoszenie świadomości oraz wiedzy w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami.
·    Wyzwolenie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.
·    Kształtowanie wrażliwości plastycznej, zapoznanie z ideą art.-recyklingu.
·    Kształtowanie wrażliwości ekologicznej.
·    Kształtowanie postawy współpracy, wzajemnego wspierania się wszystkich grup tworzących społeczność szkolną w nabywaniu umiejętności dbania o środowisko oraz uaktywnianie ciekawości poznawczej uczniów przez uatrakcyjnianie zajęć lekcyjnych.

            Innowacja pedagogiczna 
„Plastycznie i ekologicznie – drugie życie śmiecia” 
jest realizowana w roku szkolnym 2011/2012 podczas cyklicznych zajęć z uczniami klas IV - VI: w czasie lekcji: plastyki, przyrody, techniki oraz godzin wychowawczych oraz w formie zajęć pozalekcyjnych: kółko plastyczne, kółko ekologiczne, wystawy tematyczne, na których będą prezentowane prace wytwórcze uczniów, konkursy, inscenizacje.

Autorki innowacji Ewelina Paluch i Zofia Żywicka chcą przybliżyć działalność fundacji zajmujących się ochroną środowiska oraz zwrócić uwagę na organizowane w związku z tym Święta ekologiczne.

Tematy zajęć zostały podzielone na cztery kategorie, związane z czterema żywiołami; powietrzem, ogniem, wodą i ziemią.
Każdej kategorii przypisano „święta” mające przybliżyć ideę ochrony środowiska, segregacji śmieci. 

Dzień bez Samochodu.
Święto Drzewa
Dzień czystego powietrza
Święta Bożego Narodzenia
Karnawał
Międzynarodowy Dzień Wody, Dzień Ochrony Bałtyku
Międzynarodowy Dzień Ziemi
Dzień Praw Zwierząt
Międzynarodowy Dzień Ziemi

Główny nacisk podczas realizacji innowacji został położony na działania praktyczne tak, aby uczniowie zdobywali wiedzę o ekologii i działalności twórczej wykorzystującej odpady.

Zajęcia wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły, zainteresują uczniów zdobywaniem nowej wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia.
Efekty pracy uczniów będzie można śledzić na prowadzonej przez autorki stronie internetowej (blogu) poświęconej innowacji.
Realizując innowację rozwiniemy umiejętności samodzielnej pracy uczniów, poszukiwania odpowiedzi na podstawione pytania, umiejętność stawiania pytań, dostrzegania problemów i radzenia sobie przy ich rozwiązywaniu.

Ewaluacja bieżąca pomoże podjąć decyzję o modyfikacji programu, jego kontynuacji lub potrzebie wprowadzenia zmian. Wnioski końcowe opracowane przez autorów innowacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz